بخور و نخورهای مبتلایان به میگرن

بخور و نخورهای مبتلایان به میگرنتوصیه های تغذیه ای درباره میگرن برای همه بیماران یکسان نیست. در موارد بسیاری خود بیمار با آزمون و خطا نتایجی کسب می کند که در پیشگیری از حملات و کنترل دردهای میگرنی موثر است.

تغذیه و میگرن

میگرن یک سردرد شایع می باشد که در خانم ها بیشتر دیده می شود. سازمان جهانی بهداشت، میگرن را یکی از 20 بیماری ناتوان کننده دنیا معرفی کرده است و از آن نام برده است و مطالعه های زیادی هم درباره عواملی که باعث تحریک یا جلوگیری از بروز حمله های میگرنی می شوند، انجام شده که برخی موادغذایی جزو آنهاست و می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

مبتلایان به میگرن چه غذاهایی نخورند؟

پنیر و مرکبات محرک میگرن هستند

در برخی مواد غذایی، ماده ای به نام تیرامین (tyramine) وجود دارد که می تواند محرک میگرن باشد. این ماده بخصوص در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد و بیماران مبتلا به میگرن باید از مصرف این خوراکی ها بویژه پنیرهای سفت خودداری کنند. مرکبات نیز در تشدید حمله های میگرنی نقش دارند.

حذف وعده های غذایی برای میگرن خوب نیست

بی نظمی در مصرف وعده های غذایی هم می تواند در بروز حمله های میگرنی تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. افرادی که یکی از وعده های غذایی مثل صبحانه یا ناهار را حذف می کنند یا دو وعده را یکی می کنند و فواصل طولانی مدت گرسنه می مانند و نظم غذایی ندارند، بیشتر در معرض حمله های میگرنی قرار می گیرند. همچنین رژیم های غذایی غیراصولی مثل حذف نان و برنج، میان وعده ها و وعده های اصلی برای لاغر شدن هم برای این بیماران خطرناک است، زیرا آنها را دچار گرسنگی می کند که به طور قطع در بروز مکرر دردهای میگرنی نقش دارد.

کنسرو و غذاهای فرآیند شده میگرن را تشدید می کنند

بیماران مبتلا به میگرن باید تا حد امکان از کنسروها دوری کنند و از این مواد مصرف نکنند. در برخی انواع کنسرو ماهی غلظت ماده ای به نام هیستامین (histamine) که مشکلات بیماران دچار سابقه میگرن را تشدید می کند، زیاد است. افراد مبتلا به میگرن باید از مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و غذاهای آماده خودداری کنند.

مبتلایان به میگرن چه غذاهایی بخورند؟

مصرف انواع سبزی ها به این بیماران در حفظ سلامت کلی و حتی آرامش کمک می کند و باید آن را در برنامه غذایی شان بگنجانند و بجز مرکبات که در برخی مبتلایان می تواند محرک باشد، باید سه تا پنج وعده میوه در روز مصرف کنند.

بسیاری از مطالعات اثر بسیار مفید اسیدهای چرب امگا3 را در کنترل حمله ها و بهبود میگرن، ثابت کرده است. اسیدهای چرب امگا 3 در انواع روغن های گیاهی مثل روغن دانه سویا و دانه های روغنی مثل گردو  و تخم کتان وجود دارد، ولی بهترین منبع غنی آن ماهی های چرب مثل ماهی سالمون است.

توصیه های تغذیه ای درباره میگرن برای همه بیماران یکسان نیست. در موارد بسیاری خود بیمار با آزمون و خطا نتایجی کسب می کند که در پیشگیری از حملات و کنترل دردهای میگرنی موثر است.

تهیه و گردآوری‌ : گروه تغذیه و سلامت پرداد / منبع : سیمرغ

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه