تاریخ انتشار : شنبه, 19 تیر 1395 08:36. ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای چهار برابر بزرگتر از مشتری شده‌اند که در اطراف خانواده‌ای متشکل از سه ستاره گردش می‌کند. خبرآنلاین- سیاره فراخورشیدی HD 131399Ab" " در فاصله 340 سال نوری از زمین قرار داشته و هر روز آن، 550 سال زمینی و هر فصلش حدود 140 سال است. هر گونه حیات بیگانه در نزدیکی این سیاره می‌تواند حضور مستمر خورشید و سه طلوع را در هر روز تجربه کند. جایگاه بسیار دورافتاده سیاره جدید از میزبانش نشان می‌دهد که این جهان فراخورشیدی احتمالا برای ...

سیاره‌ای که هر فصلش 140 سال است

تاریخ انتشار : شنبه, 19 تیر 1395 08:36

اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره

جایگاه بسیار دورافتاده سیاره جدید از میزبانش نشان می‌دهد که این جهان فراخورشیدی احتمالا برای مدت زیادی در مدار خود باقی نخواهد ماند.

پیش از این سیارات ابرمشتری در سایر منظومه‌های ستاره‌ای دیده شده و سیارات فراخورشیدی در سیستم‌های سه‌ستاره‌ای نیز در گذشته کشف شده بودند. اما مدار دورافتاده " HD 131399Ab " باعث تعجب ستاره‌شناسان شده است زیرا این سیاره بر اساس استانداردهای نجومی بسیار جوان است و تنها 16 میلیون سال دارد.

این سیاره توسط یک دانشجوی سال اولی دکترا در دانشگاه آریزونا توسط ابزار پژوهشی سیاره فراخورشیدی طیفی-پلاریمتری با کنتراست بالا ((Sphere بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا در شیلی شناسایی شد. این نخستین سیاره‌ فراخورشیدی کشف شده توسط این ابزار تلسکوپ مذکور است.

این سیستم سه‌ستاره‌ای در صورت‌ فلکی قنطورس واقع شده و به باور محققان، این سیستم از یک ستاره مرکزی موسوم به HD 131399A تشکیل شده که 80 درصد جرم بیشتری نسبت به خورشید دارد. در فاصله‌ای حدود 300 برابر فاصله خورشید و زمین دو ستاره کوچک دیگر واقع شده‌اند که در فاصله‌ای معادل مسافت خورشید و زحل دور هم می‌چرخند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه