لاغر شدن در نوروز با این روش برنامه‌ریزی

شما هم جزو کسانی هستید که لاغر شدن در نوروز را جزو برنامه‌تان قرار داده‌اید؟ اگر لاغر شدن در نوروز یکی از هدف‌های شماست، ما به شما این برنامه را پیشنهاد می‌کنیم.

در بسیاری مواقع، ما به این دلیل سراغ خوراکی‌ها می‌رویم که در دسترس‌مان هستند، نه به این دلیل که واقعاً گرسنه‌ایم. اگر تصمیم به لاغر شدن دارید، خوراکی‌ها را از دسترس خارج کنید. مثلاً در کابینت یا کمدی دور از دسترس قرار دهید. اگر هم نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید و به خوراکی‌ها ناخنک نزنید، از خریدن آن‌ها خودداری کنید و فقط زمانی تنقلات بخرید که مهمان دارید، چون مهمان‌های لاغرتان محکوم به رعایت رژیم شما نیستند!

جادویی به نام میوه و سبزی

دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه می‌گوید: اگر جزو افرادی هستید که مدام احساس گرسنگی می‌کنید، خوردن میوه و سبزی را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر بالایی هستند و حس سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند. در واقع فیبرها از چند جهت روی گرسنگی تأثیر می‌گذارند. آن‌ها برخی مواد مغذی لازم برای بدن را تأمین می‌کنند و اشتهای کاذب ناشی از کمبود این ریزمغذی‌ها را از بین می‌برند، میزان جویدن را افزایش می‌دهند که با افزایش بزاق دهان و شیره‌های گوارشی، به بزرگ شدن معده و افزایش حس سیری می‌انجامد و این‌که باعث کاهش میزان قدرت جذب روده می‌شوند.

در این میان شما می‌توانید میوه‌ها و سبزی‌ها را به روش‌های متفاوتی در رژیم غذایی روزانه خودتان بگنجانید؛ از سالاد میوه گرفته تا سینی مزه سبزیجات. فقط کافی است به یک کتاب آشپزی گیاهی مراجعه کنید و با مصرف انواع میوه و سبزی، از شر اضافه‌وزنتان که ناشی از خوردن کالری‌های اضافی است، خلاص شوید.

حتماً صبحانه بخورید

به گفته دکتر رمضانی، افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در طول روز، این کمبود کالری را با پرخوری جبران می‌کنند. به همین دلیل احتمال چاق شدن و چاق ماندن آن‌ها بیشتر است. از طرفی، حذف صبحانه یا خوردن آن دیرتر از ساعت 9 صبح هم به خوردن بی‌رویه و بدون حساب و کتاب منتهی می‌شود و برنامه غذایی‌تان را به هم می‌ریزد.
همه چربی‌ها مضر نیستند. به‌عنوان مثال، مصرف متعادل مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده مثل گردو، آووکادو و روغن زیتون، به شما کمک می‌کند اشتهایتان کنترل شود. البته برای این‌که چربی‌های مفید باعث چاقی نشوند و به‌عکس به لاغری شما کمک کنند، مصرف آن‌ها را محدود کنید.

حذف وعده ممنوع

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند خودشان را لاغر کنند، به امید کم کردن چند کیلو اضافه وزن، معمولاً وعده صبحانه یا شام را حذف می‌کنند، در حالی که حذف یک وعده غذایی یا حتی میان‌وعده‌ها، نه‌تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود، بلکه دریافت کالری بیش از حد نیاز و درنهایت چاقی را به دنبال دارد و تکرار همین عادت، به‌مرور زمان باعث چاقی‌های موضعی و عمومی خواهد شد. حتی پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که خ��ردن پنج یا شش وعده غذای کم‌حجم، بهتر از خوردن سه وعده غذایی پرحجم و پرکالری است.

از چنگال کمک بگیرید

حالا اگر فکر می‌کنید مقدار غذایی که می‌خورید، زیاد است، باید از یک روش کمکی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که با چنگال غذا بخورید و همه فکرتان تمام کردن محتویات بشقاب غذا نباشد. در واقع اگر آهسته غذا بخوریم، از آنچه می‌خوریم لذت می‌بریم و مغز فرصت صدور فرمان سیری را پیدا می‌کند و به شما دستور می‌دهد به غذا خوردنتان خاتمه دهید.

همه چربی‌ها مضر نیستند

به گفته دکتر رمضانی، همه چربی‌ها مضر نیستند. به‌عنوان مثال، مصرف متعادل مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده مثل گردو، آووکادو و روغن زیتون، به شما کمک می‌کند اشتهایتان کنترل شود. البته برای این‌که چربی‌های مفید باعث چاقی نشوند و به‌عکس به لاغری شما کمک کنند، مصرف آن‌ها را محدود کنید. در واقع مصرف روزانه یک تا دو عدد گردو یا دو تا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون کافی است و نباید زیاده‌روی کنید.
بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند خودشان را لاغر کنند، به امید کم کردن چند کیلو اضافه وزن، معمولاً وعده صبحانه یا شام را حذف می‌کنند، در حالی که حذف یک وعده غذایی یا حتی میان‌وعده‌ها، نه‌تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود، بلکه دریافت کالری بیش از حد نیاز و درنهایت چاقی را به دنبال دارد .

کلسیم را فراموش نکنید

دکتر رمضانی معتقد است بدن ما روزانه به هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد؛ چیزی معادل 250 میلی‌گرم شیر، یک فنجان ماست و 42 گرم پنیر. البته برای خانم‌های چاقی که کمبود کلسیم دارند، لازم است میزان بیشتری از این ماده را جذب کنند تا روند کاهش وزن در آن‌ها راحت‌تر انجام شود. نکته جالب این‌که مصرف کلسیم به‌ویژه لبنیات، نه‌تنها جلوی اشتهای کاذبتان را می‌گیرد، بلکه با افزایش متابولیسم بدن، باعث لاغر شدنتان هم می‌شود.

سخت‌گیری بیش از حد ممنوع

به گفته دکتر رمضانی، برخی افراد وقتی تصمیم به لاغر شدن می‌گیرند، خودشان را از همه چیز محروم می‌کنند. مثلاً خوردن برنج، سیب‌زمینی، نان و... را برای مدت طولانی کنار می‌گذارند. این در حالی است که باید از همه گروه‌های غذایی مصرف کنید، چرا که در غیر این صورت، بعد از چند روز، از خوردن غذاهای تکراری مثل سوپ، مرغ، ماهی و... خسته می‌شوید و با ولع بیشتری غذا می‌خورید.

تهیه و گردآوری : گروه سلامت پرداد/  منبع : تبیان

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه